Στην σύγχρονη εποχή υπάρχουν πάρα πολλές επιλογές για κατανάλωση ανθυγιεινού φαγητού με αποτέλεσμα να είναι πολύ δύσκολο για κάποιον να το αποφύγει και σε συνδυασμό με τα συνεχόμενα αυξανόμενα επίπεδα της παχυσαρκίας στον πλανήτη, έχουμε φτάσει στο σημείο να μιλάμε για επιδημία. Επιστήμονες από το πανεπιστήμιο της Νότιας Φλόριντας, που ασχολούνται με την οργανοληπτική αίσθηση της όσφρησης, παρατηρούν ότι πολλές επιχειρήσεις αρωματίζουν τους χώρους τους με διαφορετικές μυρωδιές για να επηρεάσουν τις επιλογές των πελατών τους. Βασισμένοι οι επιστήμονες σε αυτά τα δεδομένα θέλησαν να μελετήσουν τις διατροφικές επιλογές των ανθρώπων και πως αυτές επηρεάζονται βάση της μυρωδιάς που αναδύεται στο χώρο. Πιο συγκεκριμένα μελέτησαν τις διατροφικές επιλογές των ανθρώπων σε χώρους που είτε αναδυόταν μυρωδιές υγιεινών τροφών όπως είναι το μήλο ή η φράουλα, είτε αναδυόταν μυρωδιές ανθυγιεινών τροφίμων όπως είναι η πίτσα ή τα μπισκότα. Σε πρώτη φάση οι επιστήμονες παρατήρησαν ότι όταν ένα άτομο εκθέτονταν στη μυρωδιά ενός ανθυγιεινού τροφίμου για 30 δευτερόλεπτα και λιγότερο ήταν πιο πιθανό να κάνει μια ανθυγιεινή επιλογή τροφίμου, αν όμως εκθέτονταν σε μια μυρωδιά ενός ανθυγιεινού φαγητού για τουλάχιστον 2 λεπτά ήταν πιθανότερο να επιλέξει να φάει κάτι υγιεινό. Στο πρώτο πείραμα σε ένα σχολείο στης Αμερική για 3 μέρες, την πρώτη μέρα στους χώρους φαγητού οι μαθητές εκτέθηκαν σε μηδενικές μυρωδιές, την δεύτερη μέρα στην μυρωδιά μήλου και την τρίτη στην μυρωδιά της πίτσας. Τις πρώτες δύο μέρες η κατανάλωση ανθυγιεινών σνακ άγγιξε περίπου το 36 % της κατανάλωσης των μαθητών, αλλά όταν οι μαθητές εκτέθηκαν στην μυρωδιά της πίτσας η κατανάλωση των ανθυγιεινών σνακ μειώθηκε στο 21 %. Ανάλογο πείραμα έκαναν οι επιστήμονες στο εργαστήριο χρησιμοποιώντας τις γλυκές μυρωδιές της φράουλας (υγιεινό) και των μπισκότων (ανθυγιεινό) και στην συνέχεια ζήτησαν από τους συμμετέχοντες να επιλέξουν να καταναλώσουν είτε φράουλες είτε μπισκότα. Πάλι παρατήρησαν ότι οι συμμετέχοντες που εκτέθηκαν στην μυρωδιά των μπισκότων για τουλάχιστον 2 λεπτά επέλεξαν να καταναλώσουν κυρίως τις φράουλες. Σε ένα τρίτο πείραμα οι επιστήμονες μέσα σε ένα σουπερμάρκετ χρησιμοποίησαν δυο διαφορετικές μυρωδιές της φράουλας και των μπισκότων σοκολάτας και παρατήρησαν ότι οι καταναλωτές που εκτέθηκαν στην μυρωδιά των μπισκότων σοκολάτας για λιγότερο από 2 λεπτά αγόρασαν περισσότερα ανθυγιεινά τρόφιμα ενώ αυτοί που εκτέθηκαν για περισσότερο από 2 λεπτά αγόρασαν περισσότερα υγιεινά τρόφιμα. Στην επόμενη φάση οι επιστήμονες θέλουν να δουν πως μπορεί να επηρεάζονται οι επιλογές μας στο περιβάλλον του σπιτιού, αλλά για την ώρα φαίνεται πως οι μυρωδιές των ανθυγιεινών τροφών ικανοποιούν το κύκλωμα ανταμοιβής στον εγκέφαλο, με αποτέλεσμα να μειώνεται η λαχτάρα για ανθυγιεινό φαγητό. Ίσως αυτό να αποτελέσει μια νέα και πολύ αποτελεσματική μέθοδο να βοηθήσουμε άτομα με έντονη λαχτάρα για ανθυγιεινά τρόφιμα να καταπολεμήσουν τις βλαβερές τους συνήθειες στην κατανάλωση τροφής.
Καραγιάννης Νικόλαος BSc, SRD, MPhil
Διαιτολόγος – Dietitian
Link: SAGE Journals