Κατανάλωση πρωτεΐνης μετά την άσκηση και πως επηρεάζει

Κατανάλωση πρωτεΐνης μετά την άσκηση και πως επηρεάζει

Μετά την αναερόβια άσκηση (άσκησης με αντίσταση βάρους) μπορεί να παρατηρηθεί μυϊκός πόνος και 48 ώρες μετά. Επίσης, είναι γνωστό ότι και 24 ώρες μετά την έντονη αναερόβια άσκηση η μυϊκή απόδοση είναι μειωμένη. Οι δύο διατροφικές ουσίες στις οποίες επικεντρώνεται η επιστημονική κοινότητα είναι οι υδατάνθρακες και η πρωτεΐνη. Το σώμα με την αναερόβια άσκηση χρειάζεται πρωτεΐνη για την μυϊκή ανάπλαση και αποκατάσταση, ενώ χρειάζεται υδατάνθρακες για την αναπλήρωση του γλυκογόνου στην μυϊκή μάζα, που αποτελεί και την κύρια πηγή ενέργειας για τους ασκούμενους μύες. Πολλά άτομα τα οποία ασκούνται αναερόβια καταναλώνουν ροφήματα πρωτεΐνης και υδατανθράκων για να προκαλέσουν μυϊκή αύξηση μακροχρόνια και μυϊκή ανάρρωση βραχυπρόθεσμα. Τα ροφήματα αυτά εμπεριέχουν είτε ορό γάλακτος είτε πρωτεΐνη γάλακτος. Επιστήμονες από την Μ. Βρετανία θέλησαν να δουν αν υπάρχει διαφορά στην μυϊκή ανάρρωση με την κατανάλωση είτε του ορού είτε της πρωτεΐνης γάλακτος. Ο αριθμός των συμμετεχόντων της εν λόγω έρευνας ήταν πολύ μικρό και μόνο 30 ανδρών, με ηλικίες μεταξύ 20 και 30 ετών και με τουλάχιστον 1 έτος συχνής αναερόβιας άσκησης. Οι συμμετέχοντες απέφυγαν την άσκηση για 48 ώρες και στην συνέχεια υποβλήθηκαν σε πολύ έντονη αναερόβια άσκηση για 10 λεπτά. Ολοκληρώνοντας την έντονη δεκάλεπτη αναερόβια άσκηση οι επιστήμονες παρείχαν στους συμμετέχοντες την πρώτη φορά ένα πρωτεϊνικό ρόφημα από ορό γάλακτος και υδατάνθρακες, την δεύτερη φορά ένα πρωτεϊνικό ρόφημα από πρωτεΐνη γάλακτος και υδατάνθρακες και την τρίτη ένα ρόφημα αποτελούμενο μόνο από υδατάνθρακες, και τα 3 ροφήματα παρείχαν ίδια θερμιδική αξία. Οι συμμετέχοντες επέστρεψαν στο κέντρο ερευνών 24 και 48 ώρες μετά όπου οι επιστήμονες εκτέλεσαν διαφορετικές μετρήσεις σχετικές με την μυϊκή ανάρρωση και απόδοση. Τα αποτελέσματα της έρευνας έδειξαν ότι δεν υπήρχε διαφορά τόσο στην μυϊκή ανάρρωση όσο και στην απόδοση των μυών, είτε με κάποιο από τα δυο πρωτεϊνικά ροφήματα είτε με το ρόφημα των υδατανθράκων. Είναι σημαντικό να ξεκαθαρίσουμε ότι ο αριθμός των συμμετεχόντων της εν λόγω έρευνας είναι πολύ μικρός και άλλες παρόμοιες έρευνες που μπορεί να έχουν παρουσιάσει διαφορετικά αποτελέσματα έχουν ανάλογους περιορισμούς και αμφισβητούμενα αποτελέσματα. Επίσης, η εν λόγω έρευνα δεν χρησιμοποίησε ένα γκρουπ ατόμων που ενώ ακολούθησε το επιστημονικό πρωτόκολλο δεν κατανάλωσε κανένα από τα 3 ροφήματα. Η χρήση πρωτεϊνικών ροφημάτων είναι επιστημονικά μελετημένο ότι μακροχρόνια μπορεί να ενίσχυση την μυϊκή αύξηση και απόδοση, ενώ τα ροφήματα των υδατανθράκων αναπληρώνουν την απώλεια του γλυκογόνου και αυξάνουν την αποκατάσταση της μυϊκής λειτουργίας, αλλά περισσότερες έρευνες και με μεγαλύτερο αριθμό συμμετεχόντων θα πρέπει να γίνουν ώστε να εδραιώσουμε κατά πόσο αυτά τα ροφήματα μπορούν να επιταχύνουν την μυϊκή αποκατάσταση και να μειώσουν τον μυϊκό πόνο που προκαλεί η έντονη αναερόβια άσκηση.

Καραγιάννης Νικόλαος BSc, SRD, MPhil

Κλινικός Διαιτολόγος-Διατροφολόγος-Ερευνητής

Link: Journal of Human Kinetics

By | 2019-09-10T15:04:33+00:00 Σεπτέμβριος 10th, 2019|Άρθρα Διαιτολογίας, Άσκηση και Διατροφή|Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Κατανάλωση πρωτεΐνης μετά την άσκηση και πως επηρεάζει
Καραγιάννης Νίκόλαος BSc, SRD, MPhil Κλινικός Διαιτολόγος – Διατροφολόγος – Ερευνητής