Thursday, 31 January 2013 13:55

Δημητριακά και πολυφαινόλες

Rate this item
(0 votes)

Πρόσφατα μια έρευνα έγινε στην Αμερική στο University of Scranton της Πενσυλβάνιας όπου ανακαλύφθηκε κάτι το οποίο σύμφωνα με τα μέχρι τώρα δεδομένα θεωρείτε πραγματικά μοναδικό. Φαγητά όπως το ποπ-κορν και πολλά από τα γνωστά δημητριακά πρωινού εμπεριέχουν μεγάλες ποσότητες αντιοξειδωτικών ουσιών που είναι γνωστές ως πολυφαινόλες. Οι πολυφαινόλες ανήκουν σε μια ομάδα χημικών που βρίσκονται σε πολλά φρούτα, λαχανικά και άλλα φυτά όπως τα μούρα, τα καρύδια, τις ελιές, τα φύλλα του τσαγιού και τα σταφύλια. Είναι γνωστές αντιοξειδωτικές ουσίες που βοηθούν στην καταπολέμηση ουσιών όπως είναι οι ελεύθερες ρίζες. Οι ελεύθερες ρίζες είναι χημικές ουσίες που έχουν την δυνατότητα να προκαλέσουν καταστροφή στο κύτταρο και στους διαφόρους ιστούς στο σώμα. Οι πολυφαινόλες είναι κύρια αιτία όπου τα φρούτα και λαχανικά άλλα και πολλά τρόφιμα όπως είναι η σοκολάτα, το κρασί, ο καφές και το τσάι, έχουν αναγνωριστεί για τον ρόλο που παίζουν στην μείωση του κινδύνου καρδιακών παθήσεων, καρκίνου και άλλων ασθενειών στον άνθρωπο.

Μέχρι πρότινος κανείς δεν γνώριζε ότι τα γνωστά ζεστά (Quaker) και κρύα δημητριακά ολικής αλέσεως – τα οποία θεωρούντο υγιεινά λόγω της υψηλής περιεκτικότητα τους σε φυτικές ίνες – και άλλα σνακ ήταν καλές πηγές πολυφαινόλων. Μέχρι τώρα οι επιστήμονες θεωρούσαν ότι το ενεργό συστατικό σε αυτές τις τροφές ήταν οι φυτικές ίνες στις οποίες είναι πλούσια και αυτή ήταν η αιτία για την οποία αυτές οι τροφές παρουσίαζαν προστατευτικές ιδιότητες σε ότι αφορά τον καρκίνο και καρδιοαγγειακά προβλήματα. Παρόλα αυτά η παρουσία των πολυφαινόλων φαίνεται να είναι αυτή που προσδίδει τον προστατευτικό ρόλο αυτών των τροφών στις προαναφερθέντες ασθένειες. Τα δημητριακά, τα μακαρόνια και διάφορα αλμυρά σνακ αποτελούν σημαντικό κομμάτι της διατροφής πολλών ατόμων στο πλανήτη.

Οι ερευνητές ανακάλυψαν ότι τα προϊόντα ολικής αλέσεως έχουν ποσότητες αντιοξειδωτικών ουσιών ανάλογες με αυτές που βρίσκουμε στα φρούτα και στα λαχανικά. Ήταν η πρώτη έρευνα όπου μελέτησε την ποσότητα των πολυφιανόλων σε δημητριακά πρωινού και άλλων αλμυρών σνακ ενώ μέχρι τώρα παλιότερες έρευνες επικεντρωνόταν στο να μελετήσουν την συνολική ποσότητα ελεύθερων αντιοξειδωτικών ουσιών σε αυτά τα τρόφιμα.

Τα δημητριακά τα οποία φέρουν την υψηλότερη ποσότητα αντιοξειδωτικών ουσιών είναι αυτά που περιέχουν σιτάρι ολικής αλέσεως, μετά ακολουθεί το καλαμπόκι, μετά η βρώμη και τέλος το ρύζι. Επίσης, δημητριακά πρωινού τα οποία έχουν σταφίδες η περιεκτικότητα τους σε αντιοξειδωτικές ουσίες είναι ακόμα υψηλότερη λόγω της υψηλής περιεκτικότητας αντιοξειδωτικών ουσιών που παρουσιάζονται στις σταφίδες. Δημητριακά τα οποία είναι από σιτάρι και περιέχουν πίτουρο δεν έχουν υψηλότερη ποσότητα αντιοξειδωτικών σε σχέση με τα δημητριακά από σιτάρι χωρίς πίτουρο, παρόλο το ότι έχουν μεγαλύτερη ποσότητα φυτικών ινών. Άλλες ανακαλύψεις που προέκυψαν από την συγκεκριμένη έρευνα είναι ότι το αλεύρι ολικής αλέσεως είναι πολύ πλούσιο σε αντιοξειδωτικές ουσίες, ότι τα σνακ ολικής αλέσεως έχουν μικρότερη ποσότητα αντιοξειδωτικών από τα δημητριακά, ότι το ποπ-κορν έχει την υψηλότερη ποσότητα αντιοξειδωτικών από όλα τα αλμυρά σνακ και τέλος ότι η ποσότητα αντιοξειδωτικών διαφέρει μεταξύ των διαφόρων δημητριακών πρωινού που καταναλώνονται με κρύο γάλα.

Συνεπώς αυτή η έρευνα επιβεβαιώνει την σημαντικότητα της υγιεινής ισορροπημένης διατροφής η οποία είναι υψηλή σε υδατάνθρακες και μάλιστα σε τρόφιμα τα οποία είναι υψηλά σε φυτικές ίνες ή έχουν χαμηλό γλυκαιμικό δείκτη αν προτιμάτε.

Read 18465 times
Login to post comments