Tuesday, 23 December 2014 16:40

Χριστούγεννα και υπερφαγία – πρακτικές συμβουλές

Rate this item
(0 votes)

Καραγιάννης Νικ. BSc, SRD, MPhil

Κλινικός Διαιτολόγος - Διατροφολόγος

 

Το κύριο θέμα που απασχολεί τους περισσότερους μέσα στις γιορτές σε επίπεδο διατροφής είναι η υπερφαγία που συμβαίνει αυτές τις μέρες. Αρχικά θα ήθελα να ξεκαθαρίσω ότι αυτό το φαινόμενο της υπερφαγίας που παρατηρείται είναι απολύτως δικαιολογημένο. Μέσα πάντα από έρευνες που έχουν γίνει και μελετούν την ανθρώπινη συμπεριφορά σε σχέση με την κατανάλωση φαγητού είναι επιστημονικά τεκμηριωμένο ότι έχουμε την τάση να καταναλώνουμε μεγαλύτερο αριθμό θερμίδων όταν υπάρχει μεγαλύτερη ποικιλία φαγητού μπροστά μας. Είναι γνωστό ότι στην Ελληνική κουλτούρα έχουμε την τάση να επενδύουμε υπερβολικά στην ποικιλία του φαγητού στο γιορτινό τραπέζι και στην ανάγκη να δοκιμάσουμε «λίγο απ’ όλα» καταλήγουμε να φάμε πολύ περισσότερο από ότι θα θέλαμε. Επίσης, ο αυξημένος αριθμός ατόμων με τα οποία συντρώγουμε αποτελεί άλλη μια αιτία η οποία μπορεί να οδηγήσει στην υπερφαγία, εφόσον είναι επιστημονικά αποδεδειγμένο ότι όσο περισσότεροι άνθρωποι τρώνε μαζί τόσο πιο υψηλή είναι ή κατανάλωση φαγητού. Τέλος η ποιότητα του φαγητού που καταναλώνεται μπορεί να οδηγήσει σε παθητική υπερκατανάλωση. Πιο συγκεκριμένα έχουμε την τάση να καταναλώνουμε μεγαλύτερη ποσότητα φαγητού και θερμίδων όταν αυτά που τρώμε έχουν υψηλή περιεκτικότητα λίπους, διότι καθυστερεί τον εγκέφαλο να «συνειδητοποιήσει» ότι έχει επέλθει κορεσμός και η περαιτέρω κατανάλωση φαγητού είναι μη αναγκαία, κοινός αργούμε πολύ να καταλάβουμε ότι χορτάσαμε. Από την μια λοιπόν η πατροπαράδοτη ή γκουρμέ μαγειρική την οποία ακολουθούν όλοι για να ικανοποιήσουν τους καλεσμένους τους, από την άλλη η κατανάλωση αλκοόλ που προκαλεί περαιτέρω ανάγκη για κατανάλωση φαγητού, είναι λογικό και επόμενο τις γιορτινές μέρες να ξεφεύγουμε, και αν ακόμα αντισταθούμε τις γιορτινές μέρες αυτά που περισσεύουν από τα υπερβολικά φορτωμένα τραπέζια μας καταναλώνονται τις επόμενες. Συνεπώς είναι ουτοπικό να πιστεύουμε ότι θα μπορέσουμε να αντισταθούμε στην υπερκατανάλωση κάτω από τις συνθήκες που μόλις τώρα περίγραψα.

Μπορούμε όμως να αντιμετωπίσουμε την κατάσταση με το συμπεριφερθούμε έξυπνα και πρακτικά. Αρχικά είναι σημαντικό να μην αφήσουμε κενό το στομάχι μας για πολλές ώρες πριν την ώρα που θα γίνει το τραπέζι, ένα καλό πρωινό που θα προσφέρει στο σώμα μια υψηλή κατανάλωση υδατανθράκων ολικής αλέσεως, όπως δημητριακά με γάλα ή ένα τοστ με τυρί και ένα φρεσκοστυμμένο χυμό θα μας βοηθήσει να αποφύγουμε την εγκεφαλική πείνα. Ενδιάμεσα γεύματα αποτελούμενα από φρούτα φρέσκα ή και αποξηραμένα, μπάρες δημητριακών, μπισκότα ολικής αλέσεως, είτε αλμυρά είτε ημίγλυκα, γιαούρτι και ξηρούς καρπούς θα βοηθήσουν στο να είμαστε σχετικά χορτάτοι και να μην χρειαστεί να ξεφύγουμε διατροφικά. Επίσης, η κατανάλωση νερού, 1 με 2 ποτήρια, πριν το φαγητό θα μειώσει τον χώρο στο στομάχι μας.

Τέλος και το πιο σημαντικό από όλα είναι να ελέγξουμε την κατανάλωση των γλυκών που θα υπάρχουν σε υπερπληθώρα. Είναι γνωστό ότι η κατανάλωση ζάχαρης προκαλεί εθισμό, ενώ παράλληλα προκαλεί την περαιτέρω ανάγκη για κατανάλωση φαγητού. Η καθημερινή κατανάλωση γλυκών θα προκαλέσει την σταδιακή αύξηση στην κατανάλωση θερμίδων και θα επιφέρει εθιστική συμπεριφορά. Είναι αδήριτη ανάγκη κάποιες μέρες που δεν θα είναι γιορτινές, μεταξύ Χριστουγέννων και Πρωτοχρονιές για παράδειγμα, να αποφευχθεί εξολοκλήρου η κατανάλωση γλυκών, έτσι ώστε να μην εδραιωθεί εθιστική συμπεριφορά.

Ελπίζω να μπορέσετε να ακολουθήσετε τις παραπάνω συμβουλές, να χαρείτε όσο περισσότερο γίνετε αυτές τις μέρες, που αποτελούν ένα μικρό διάλειμμα, και να βρείτε την ώθηση για περισσότερα μέσα στο νέο έτος.

Read 4803 times
Login to post comments